Drie nieuwe kajakboeken

Drie nieuwe kajakboeken

Op wat naslagwerken na is er bijna geen nieuw kajakboek in het Nederlands verschenen. Nu zijn er drie beschikbaar. Op 2 april was er bij Roei- en kanovereniging Michiel de Ruyter in Uithoorn een presentatie door de twee schrijvers van twee van deze beschikbare boeken (het derde was op dat moment nog niet uit); Geen Golf te Hoog van Toon Hoefsloot en Ik Kajak van Mattijn Vroon. Ikzelf heb Mattijn ook nog een handje kunnen helpen bij de tot stand komen van zijn boek door tips te geven, teksten te verbeteren en al dat meer.
Voordat de presentatie begon eerst maar eens rondkijken bij de vereniging, er begonnen net een groot aantal groepen kanopoloers (er zijn 7 teams!) met oefeningen. Zelfs tijdens de oefeningen blijft het een spektakel om te zien. Toen de klok acht uur aangaf was het echter tijd voor de presentatie. De boekpresentatie liep vlot en werd gezamenlijk door Mattijn en Toon gedaan. Dit zorgde voor een dynamischer geheel, waardoor de presentatie nimmer saai was. De verhalen die Toon Hoefsloot voordroeg uit eigen werk zijn prachtige verhalen van gemaakte tochten en al wat daar fout ging. Een verhaal deed over een gebroken peddel kwam mij bekend voor, net zoals onze arme secretaris brak bij hem ook een peddel. Gelukkig kwam onze secretaris er zonder kleerscheuren vanaf, Toon had een veel gevaarlijker incident.
Het derde boek heet Brandingkajakken in Nederland en de rest van de wereld. Deze werd geschreven door Rein Hagenaars van Vloed kanosport en, dit mag geen verrassing zijn, gaat over brandingvaren.

Ik Kajak
ik_kajakIk Kajak is een naslagwerk voor de kajaksport of zoals de officiële aankondiging luidt ‘het nieuwe Vademecum  van de kanosport’. In dit boek vind je werkelijk alles, van uitleg tot instructies. Eigenlijk zouden de twee bonden dit boek aan elke vereniging cadeau moeten doen, deze mag eigenlijk niet ontbreken!

Prijs: 19,35
Bestellen via http://www.boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=4457*

Geen Golf te Hoog
hoefsloot_cover_kleinU kunt ze wel die gortdroge kajakverhalen. Pietje deed dit, pietje deed dat en terwijl wij in het water wachten zat Sjaakie boven een gat. Niets van dit, goed geschreven teksten, korte duidelijk zinnen en dan een boek vol verhalen. Een klein fragment; Met klaar geweld kletterde het water over de boten en spatte uiteen tegen ons vege lijf. Steeds lagen we haast stil van de klap. Voortdurende concentratie was geboden om overeind te blijven.

Prijs: 19,35
Bestellen via http://www.boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=3817*

* Boekscout is een on demand boekenwinkel. Ofwel weinig tot geen voorraad. Hierdoor kan een bestelling soms iets langer duren.

Brandingkajakken
rein
Waar het boek Ik Kajak ingaat op de gehele sport verdiept dit boek zich geheel in het brandinvaren. Je leest er over alles wat erbij komt kijken zoals stroming, golven, ehbo en natuurlijk de benodigde technieken.

Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel, bij kanospeciaalzaken of direct bij de schrijver; brandingkajakboek@gmail.com

Tot op het water,
Peter J.