Over Kanovereniging Lekko Barendrecht

Kanovereniging Lekko is op 28 Oktober 1985 opgericht en heeft haar clubgebouwen aan het Waaltje, een afgedamd riviertje tussen de Oude Maas en de Noord, in de gemeente Barendrecht. De kajak- en kanovereniging is eenvoudig te bereiken vanaf A15 en A29 waardoor het goed bereikbaar is voor iedere kajak- of kanovaarder uit regio Rijnmond, Hoeksche Waard en Drechtsteden.

Het clubhuis is ons centrale ontmoetingspunt en vanaf hier start dan ook vrijwel iedere activiteit. De leden kunnen hier hun kano of kajak opslaan, repareren, over kanosport praten en/of instructie krijgen over het kano- of kajakvaren. Elke donderdagavond is onze verenigingsavond en komen de leden in ons clubhuis bij elkaar.

Elke donderdag is er clubavond, deze begint rond 19.30, maar meestal zijn er al eerder leden aanwezig. Er zijn het hele jaar door leden die het water opgaan, andere blijven gezellig aan de bar praten over kanovaren en al wat meer. Deze avonden zijn bij uitstek geschikt om je te laten informeren over techniek en boten. Naast varen op het Waaltje wordt er op clubavonden ook regelmatig gevaren op de Oude Maas. Vanaf het Waaltje kan over worden gedragen naar de Oude Maas, wanneer de dagen wat minder lang zijn wordt er doorgaans gekozen voor vervoer per auto of aanhanger. Dit is een ritje van slechts enkele minuten.

Eenmaal lid kun je, indien gewenst, deelnemen aan oefeningen. Aan de hand van hetgeen je uiteindelijk met canadees of kajak wilt doen wordt dan gekeken welke oefeningen nodig zijn.

De basisoefeningen vinden plaats op het Waaltje, maar wil je op groot water of zee varen zullen enkele oefeningen ook op de rivier of zee plaats vinden.

De vereniging is aangesloten bij de Toeristische Kanobond Nederland. Deze bond komt op voor de belangen van de recreatieve kanovaarders in ons land.

Kom proefvaren
KANO of KAJAK?

Wat is
kano of kajak
varen?

Kano, kajak of canadees?
Het woordje kano wordt in Nederland vaak onterecht gebruikt om de kano en kajak te duiden. Dit is anders dan in bijvoorbeeld de Engelse taal, waar een Canoe doorgaans alle kano’s (een canadees is een kano) omvat, maar zeker geen kajaks. Om verwarring te voorkomen bij onze vereniging, waar de aanwezige kano’s zich beperken tot canadees kano’s spreken we dan vaak bewust van canadeesvaren en kajakvaren. In het plaatje rechts wordt duidelijk wat de verschillen zijn.
Heel kort; een kano wordt met een peddel met enkel blad gevaren, een kajak met een peddel met aan elke zijde een blad.

Wat is kanovaren / kajakvaren?
Kanovaren en kajakvaren is een steeds populairder wordende sport voor mensen van alle leeftijden die van de stilte, de natuur en van het water houden. Water in vier seizoenen, op riviertjes, op wilde beken en de grote Zeeuwse wateren.
Het is een sport die je alleen of met meerdere kunt beoefenen. Maar om b.v. veiligheidsredenen kan het verstandig zijn tenminste enige jaren lid te zijn van een kanovereniging.

De leden kunnen je namelijk veel vertellen over kano’s, kajaks, peddels, spatzeilen, soorten water en de eventuele risico’s die daaraan verbonden zijn.

De leden kunnen je adviseren bij aankopen, zodat je met beter materiaal meer vaarplezier beleeft.
Kajakvaren en Kanovaren kan iedereen, je vaart naar eigen kunnen en inzichten, op tijden wanneer het jou uit komt en met zoveel mensen als je zelf wilt.

Voor de kajak- en kanosport moet je wel een beetje sportief zijn: er is wel eens modder bij het instappen en in het water vallen wil ook wel eens voorkomen. Je moet dus kunnen zwemmen.
Leden bepalen zelf aan welke tochten ze mee willen doen. Bij kanovereniging Lekko varen we toertochten, tochten op rivieren en grote meren en zee.

Kom proef varen

Komt je bij ons varen? Zorg dat je met ons calamiteitenplan bekend bent.