Varen in de Biesbosch

Tips voor het varen in de BiesBosch.

Een kano- of kajaktrip in de Biesbosch?

Verhuur

Je kunt in de Biesbosch een kano of kajak huren bij;

Hollandse Biesbosch kanoverhuur:
Biesbosch centrum Dordrecht
Jachthaven Oversteeg

Brabantse Biesbosch kanoverhuur:
Vissershang

Welk deel?

De Biesbosch bestaat uit drie delen. De Dordtse, Hollandse en Brabantse Biesbosch. Alhoewel het Brabantse deel het grootste is, is varen in het Hollandse deel doorgaans rustiger.

Let erop dat de Biesbosch een getijde gebied is, de mooiste kreekjes kun je alleen bezoeken met hoogwater!

Lessen?

Een kano huren in de Biesbosch biedt mogelijkheid dit prachtige gebied te verkennen. Zo denken er veel mensen over, maar door de beperkte instructie of kennis van het kano- of kajakvaren is de tocht vaak minder prettig. Zeker de dag erna wanneer allerlei pijntjes optreden vanwege verkeerde technieken.

Vaar je vaker of wil je op de juiste manier leren varen? Dat kan bij kanovereniging Lekko. Instructie is bij het lidmaatschap inbegrepen en er zijn verenigingsboten welke u kunt gebruiken tijdens de instructieavonden.

Let op verkeer

Let erop dat veel van de boten die je tegenkomt ook verhuur zijn en vaak de regels niet goed kennen.

Dus ook al gaat spierkracht voor motorkracht, niet aannemen dat je voorrang hebt. Andersom geldt dat zeil voor spierkracht gaat mits men ook op het zeil vaart.