Toervaren

Een toertocht is doorgaans een tocht over klein rivieren, plassen, kanalen in steden of dorpen, of kreken in een natuurgebied met canadees (open kano) of kajak. De toertochten worden begeleid door ervaren kajakkers.

Voor het varen van een toertocht heb je niet veel nodig; een kajak of kano, een peddel, goede kleding aangepast naar de omstandigheden en een zwemvest zijn in principe voldoende. Echter raden wij de volgende items ook aan;

Waterdichte ton; voor opbergen portemonnee, eventuele autosleutels en een set droge kleding.

Een spatzeil (enkel bij kajak); hou het spatwater en/of regen buiten de kuip en in de koudere maanden de warmte binnen de kuip.

Fluitje; zeker wanneer het hard waait kan dit nodig zijn om de aandacht van andere te krijgen.

Om met een toertocht bij onze vereniging mee te varen zijn er enkele zaken die van belang zijn;
– Je kunt een tocht van de vereniging tot Hendrik-Ido-Ambacht en terug afleggen binnen 2 uur om met beginners tochten mee te gaan.
– Je kunt een tocht van de vereniging tot Hendrik-Ido-Ambacht en terug afleggen binnen 1 uur en 45 minuten om met overige tochten mee te gaan.
– Je kunt kajak of kano goed besturen, ook dit is redelijk snel aan te leren.
– In geval van een kajak, heb je meegedaan aan instructie watervrij*.

* Tijdens de instructie watervrij leer je wat er gebeurt in het geval dat je omgaat (dit is zeer zeldzaam, maar dient niet uitgesloten te worden), hoe je moet handelen. Daarnaast train je een keer mee met een reddingsoefening. Je hoeft deze niet zelf te kunnen uitvoeren, enkel een idee te hebben van hoe/wat.

Om je een beter beeld te geven van hoe tochten verlopen en wat nodig is lees je het document Varen met Lekko.

Kom kennismaken

Oefening watervrij maken

Ook al is de kans klein dat je omgaat, het is wel belangrijk dat je weet wat je moet doen. Daarbij geeft het je zelfvertrouwen, omdat je weet dat het niets voorstelt en ook meteen leert hoe andere leden je weer snel in je boot kunnen krijgen. In het filmpje hiernaast een impressie van hoe zo’n training eruit ziet (in de zomer wordt dit buiten geoefend, in de winter tijdens de zwembadcursus).

Toertocht

Hiernaast een impressie van een toertocht op de Mark (nabij Breda)