Veel gestelde vragen

Inhoudsopgave

Is deelname aan tochten als lid gratis?
Ja, tenzij specifiek vermeld (in geval van deelname aan een elders georganiseerde betaalde tocht of tochten waar vergunning tegen betaling nodig is).

Hoe zit het met de vervoerskosten?
Wanneer jezelf geen vervoer hebt maak je vooraf duidelijke afspraken met degene die je meeneemt.
Indien je kajak met de trailer meegaat betaal je een bedrag aan degene die met de trailer rijdt ongeacht bij wie jezelf in de auto stapt.

Wordt er als lid verwacht dat ik corvee of bardiensten draai?
Nee, gelukkig hebben wij een mooie groep vrijwilligers die hiervoor zorg dragen. Natuurlijk stellen wij het wel op prijs wanneer leden een bijdrage leveren aan schoonmaakdagen en eventuele klusdagen. Vele handen maken immers licht werk en uitbesteden zou de contributie niet ten goede komen.

Geven jullie ook KVA en KVB certificaten uit?
Nee, als TKBN vereniging kunnen wij die niet uitgeven.

Zijn alle tochten begeleid door ervaren toerleiding?
Ja, alle tochten uit de toerkalender worden begeleid door ervaren vaarders.

Kan ik een keer, zonder dat ik lid ben, meevaren?
Al onze leden zijn automatisch lid van het TKBN en vallen zodoende onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering van het TKBN. Zonder lidmaatschap kunnen wij daarom niemand op de tocht meenemen. Wel kun je een keer op een clubavond meevaren.

Varen jullie ook in het buitenland?
Aangezien er voldoende tochten in het buitenland worden georganiseerd door TKBN of andere aanbieders laten we dit aan de leden zelf over.

Hoelang van te voren moet ik me aanmelden voor een tocht?
De voorkeur gaat er naar uit dat we de donderdag voor een tocht weten hoeveel mensen er meegaan, o.a. voor de verdeling over de auto’s, maar als het niet anders kan is de avond ervoor geen probleem.

Ik ben al zelfstandig TKBN-lid moet ik nu toch het hele abonnementsbedrag betalen?
Nee, het abonnementsgeld bestaat voor een deel uit het TKBN-lidmaatschap en dit hoeft je natuurlijk niet twee keer te betalen.

Kajakken lijkt me een leuke activiteit, maar ik vind dat zitten in een afgesloten kuipje eng..
Het lijkt misschien eng om in een kuip te zitten mocht de kajak omslaan (dit gebeurt zelden), maar zonder spatzeil val je er zo uit. Met spatzeil is het zaak om eerst het spatzeil los te trekken, maar hiervoor is elk spatzeil uitgerust met een grote lus. Nieuwe leden krijgen training hierin. Mocht na de training het idee om met spatzeil te varen toch nog beangstigend zijn dan kun je kiezen om zonder spatzeil te varen (doe dan een regenboek aan) of een zomerspatzeil te gebruiken. Een zomerspatzeil gaat slechts over de helft van de kuip heen.

Kan ik wanneer ik mijn kajak of kano stal altijd in de loods?
Elk lid met een kajak of kano in de stalling onderbrengt krijgt een sleutel. Hierdoor kun je er altijd bij en dus zelf bepalen wanneer je gaat varen. Alle leden hebben toegang tot het kantinegebouw met kleedkamers en toiletten.

Wat is het postadres?
Kanovereniging Lekko
De Kastanje 2
3161JJ Rhoon

Geven jullie ook een clubblad uit?
Er gebeurd zoveel bij Lekko dat het verschijningstempo te hoog ligt omdat nog in een regulier clubblad te doen. Wanneer de toercommissie of het bestuur mededelingen doet dan doen wij dat via de e-mail. Nieuws over tochten en andere evenementen worden via blog en facebook gecommuniceerd. Als lid van Lekko ben je echter ook lid van het TKBN en daardoor ontvang je 6x per jaar het blad Kanotities.

Is het geen ouwe mannen sport?
Zeker niet, maar de sport kampt zeker met dit imago probleem. Dit komt omdat de meeste mensen de geoefende kanovaarder tegenkomen wanneer zijn door natuurgebied of stad lopen of fietsen. En net zoals met wandelen en fietsen hebben mensen van respectabele leeftijd nu eenmaal wat meer tijd. Het is bovendien een sport die je gemakkelijk kunt blijven doen op hogere leeftijd.
Bezoek je clubavonden dan zul je al snel zien dat er heel wat leeftijdscategorieën aanwezig zijn en ook snel zien dat het varen zich niet beperkt tot mannen.
En nog even over die ouwe mannen; Probeer ze eerst maar eens bij te houden!