Varen op groot water

Met onze vereniging varen we regelmatig op groot water. Onder groot water verstaan we de grote rivieren, delta wateren en zee. Op dit type water kom je andere omstandigheden tegen en enige extra oefening is dan ook noodzakelijk. In de zomer wordt er door de groot water groep geoefend en gaat men regelmatig de Oude Maas op. Zo kun je in optimale omstandigheden kennismaken met de technieken die nodig zijn om op dit type water te varen met de kajak. Daarnaast is een minimum van 3 personen en de juiste uitrusting nodig om te varen in dit soort condities.
Voor het varen op rivieren heb je naast kajak, peddels, kleding voor de dan geldende omstandigheden en zwemvest de aanbevolen items nodig uit het artikel toervaren (spatzeil, waterdichte ton,fluitje en reserve kleding). Dit is echter een minimum voor leden die met de toerleiding meegaan, de toerleiding beschikt over aanvullende benodigdheden om een tocht veilig te laten verlopen. Wanneer je ook mee wilt varen buiten de warmste maanden dan zijn een neopreen pak en anorak absoluut onmisbaar.

Een rustig tochtje op de Oude Maas

Om een idee te krijgen van varen op groot water kun je het filmpje hiernaast bekijken.

Het ruigere werk

Een aantal leden vaart ook regelmatig in de branding en andere ruigere omstandigheden. Leden die dit interessant vinden kunnen dit aangeven bij desbetreffende vaarders binnen de vereniging.

Benodigdheden

Varen op groot water vraagt om extra uitrusting, hieronder een opsomming.

STANDAARD UITRUSTING

Je normale kajak uitrusting bestaat uit: kleding voor de dan geldende omstandigheden (lees: watertempratuur) en in voor- en najaar een wetsuit plus anorak.

Een goed spatzeil en zwemvest.

VEILIGHEIDSUITRUSTING

Een pomp op je dek zodat deze direct inzetbaar is.

Een sleeplijn (let erop dat het lijn met een oog aan de riem vastzit, dus niet gestikt o.i.d.)
 Wij adviseren de sleeplijn van PEAK

RESERVE PEDDEL

Vergelijkbaar met het thuiskomertje voor je auto. Een deelbare peddel in het geval er wat met je peddel misgaat.

In de branding

Indien je ook in ruigere omstandigheden mee wilt is een helm verplicht. Dit is vooral om je hoofd te beschermen tijdens reddingen en botsingen in een heftige branding.