Tandem of Solo Canadees varen

Een canadees is een open kano. Het is een geweldige vaarmiddel om dagtochten of trektochten mee te maken.
Wil je echter goed varen met een canadees dan is de nodige oefening en begeleiding wel noodzakelijk. Bij onze kanovereniging ben je dan aan het goede adres. Er wordt niet alleen geholpen op de clubavond, doordat vrijwel alle toertochten geschikt zijn voor het meevaren met een tandem canadees en veel tochten een ingekorte route kennen voor de solo canadees weet je dus ook zeker dat je voldoende ervaring op kunt doen.

Solo Canadees varen

Het solo varen vraagt de nodige peddeltechnieken, maar is een ideale manier om van de mooie natuurgebieden te genieten. En dat hoeft niet alleen, een trouwe metgezel of klein kind kan ook in een solo makkelijk mee.

Tandem Canadees varen

Een tandem vaar je met z’n tweeen, maar is ook ideaal om kleine kinderen of een hond mee te nemen tijdens een tocht.

Zelf een canadees maken?

Binnen onze vereniging kennen we ook een aantal leden welke een eigen canadees hebben gemaakt. Wie interesse heeft in hetzelf bouwen van een canadees kan op de clubavond veel informatie krijgen over hoe en wat.

Benieuwd naar de veelzijdigheid van een canadees kano?

De steekpeddel

Een kajak vaart men met een peddelblad aan weerszijde, bij een canadees steken we een peddel met een blad in het water, vandaar de naam steekpeddel. De steekpeddel kent een aantal variaties die we hieronder uitleggen. Binnen deze vier typen zijn er daarnaast weer allerlei soorten, maar daar kunnen de experts op onze vereniging je alles over vertellen.

Diepwater peddels

Eigenlijk geeft de term diepwater peddel een verkeerd beeld. Het is eigenlijk de traditionele peddel, maar omdat het soms lastig kan zijn om er in ondiep water mee te varen is de term diepwater peddel naar boven komen drijven. Echter met het aanleren van een boogslag wordt het probleem bij ondiep water eenvoudig opgelost.

Knik peddels

Deze peddel werd initieel gebruikt door marathon vaarders, maar al snel zagen de recreatie vaarders de voordelen van de knik vanwege de enorme efficientie bij het maken van de slag. Iets dat zich uitbetaald tijdens lange tochten.

Free-Style peddels

Het free-style varen is niet zo maar een kunstje. Door free-style te leren varen leer je de canadees manouvreren in allerhande situaties. Het bootgevoel wordt hierdoor snel beter. De peddelblad is daarom vaak breder en/of langer om maximale controlle te kunnen uitoefenen.

Wildwater peddels

Een wildwater peddel kenmerkt zich doorgaans door een kort, vierkant blad om snelle krachtige slagen te kunnen maken. De bladen zijn meestal recht of hebben enige lepelvorm om zoveel mogelijk water te kunnen verplaatsen.